Home office – jak poprawić komfort pracy zdalnej?

Rok 2020 przebiega pod znakiem pandemii SARS- Cov- 2. Dystans społeczny, reżim sanitarny, maseczki zasłaniające usta i nos oraz wiele innych obostrzeń to nowa rzeczywistość, do której już chyba większość z nas zdążyła się przyzwyczaić. Koronawirus zmienił również styl pracy w wielu firmach. Z systemu stacjonarnego wielu pracowników biurowych, informatyków itp. zmuszonych zostało do pracy zdalnej, czyli tzw. home office.

Home Office/ praca zdalna vs. praca w biurze

Aktualnie, świadomość osób zarządzających zasobami ludzkimi, zarówno w wielkich korporacjach jak i w mniejszych przedsiębiorstwach, jest znacznie większa niż chociażby 20 lat temu. Stało się już oczywiste, że bardzo ważne jest dbanie o to, żeby miejsce pracy było jak najbardziej ergonomiczne i możliwie „jak najzdrowsze” dla pracujących na siedząco. Jest to konieczne, ponieważ ból kręgosłupa, na którym chcę skupić się w poniższym wpisie, jest jedną z najczęstszych przyczyn zwolnień lekarskich! Modeli foteli biurowych, ergonomicznych, zdrowotnych, czy krzeseł lub klęczników jest całe mnóstwo. Wzrasta również liczba firm, które są w nie wyposażone.

Pozostaje tylko pytanie, co w przypadku, gdy pracownicy są zmuszeni pracować poza siedzibą firmy, w warunkach domowych, gdzie nie ma takich udogodnień? 

Pracując jako fizjoterapeuta, na co dzień spotykam się z problemem bólu pleców, jednak w czasie pandemii pojawiło się sporo osób, u których takie dolegliwości pojawiły się po kilku tygodniach pracy w domu. Zwykle na prostym kuchennym krześle lub kanapie. Nie można za to winić pracodawcy, gdyż zalecenia sanitarno- epidemiologiczne są narzucane z odgórnie.  Nikt nie przygotowuje się na wyposażenie swoich podwładnych w mobilne, zdalne stanowiska pracy. Zatem to, w jakich warunkach w domu wykonywane są służbowe obowiązki zależy tylko i wyłącznie od samych pracowników. Ich optymalizacja i ergonomia, jest kluczem do tego, żeby poprawić komfort pracy, swoją wydajność, a przede wszystkim uniknąć problemów związanych z bólem pleców.

Jak poprawić warunki pracy zdalnej?

Z punktu widzenia fizjoterapeuty, bardzo istotnym elementem są krótkie, kilkuminutowe przerwy w pracy na wykonanie kilku prostych ćwiczeń. Rozciągnięcie mięśni piersiowych, mięśni karku, krótka mobilizacja odcinka piersiowego kręgosłupa, a także rozciągnięcie mięśni pośladkowych- to wszystko pomoże nam zadbać o kręgosłup na całej jego długości, na moment oderwać myśli od pracy, dotlenić się oraz poprawić nasze samopoczucie.

Stanowisko pracy jest również kluczowym elementem. Jeżeli nie posiadamy w domu dedykowanego krzesła biurowego, a wydatek rzędu tysiąca (lub więcej) złotych nie jest nam w smak, warto zastanowić się nad urządzeniem, które poprawi naszą pozycję siedzącą na zwykłym, nawet kuchennym krześle.

                                            

Siedziska Curble, to idealne rozwiązanie dla osób pracujących w domu, przed komputerem. Jego zadaniem jest nie tylko mechaniczne wymuszanie prawidłowej pozycji, ale przede wszystkim wypracowanie zdrowego nawyku utrzymywania jej oraz wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za stabilizację kręgosłupa w pozycji siedzącej. Oba modele z rodziny Curble dla dorosłych (Comfy i Wider), jak i ten dla dzieci (Kids) są bardzo lekkie, a dzięki temu również łatwe w transporcie. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że zaraz po odpakowaniu są gotowe do użycia na każdym domowym krześle! Kobiety, mężczyźni oraz dzieci, osoby szczuplejsze oraz te o nieco większych gabarytach- każdy znajdzie model dla siebie, co da niepowtarzalną szansę na to, by uczynić swoją pracę wygodniejszą, za relatywnie niewielkie pieniądze.

Redakcja Step2Health / Jakub Kaszyński

(266)